torstaina, joulukuuta 18

Pakkojoulu

Minulla on jo täysi joulu-uupumus päällä, vaikka pahin härdelli on vasta edessä. Tämä odotus vaan kasvattaa stressiä päivä päivältä. Luvassa enimmäkseen väkinäistä yhdessäoloa sukulaisten kanssa, joita näen vain muutamia kertoja vuodessa. Isäni puolen sukulaisten kanssa en ole oikein koskaan ollut erityisen läheisissä väleissä. He asuvat kaikki lähellä toisiaan ja ovat mukana toistensa elämässä. Minä taas asun eniten erillään, joten olen aina täysin ulkona tapahtumista, eikä toisaalta kiinnostustakaan ole hirveästi kumpaankaan suuntaan.

Haaveilen vaihtoehtojoulusta. Joku ulkomaanreissu voisi olla juuri sopiva korvike. Vaan en vielä toistaiseksi ole raaskinut moista toteuttaa. Tiedän, että vanhempani haluavat minut jouluksi kotiin. Joulun viettäminen yksin jossain muualla tuntuisi jotenkin keljulta heitä kohtaan. Vaikka olen jo pitkään ollut kyllin vanha asettaakseni itseäni enemmän etusijalle, olen silti joissain asioissa pohjimmiltani liian kiltti.