keskiviikkona, elokuuta 16

Kilpailu

Minä olen todella huono häviäjä. Olen mielelläni harrastamissani jutuissa paras tai vähintään yhtä hyvä kuin muut. Jos koen, että olen selkeästi huonompi kuin suurin osa muista, tai että minulla ei ole kunnollisia mahdollisuuksia, jätän yleensä homman sikseen. Tämä on varmasti yksi syistä, miksi en pidä joukkueurheilusta, tai yleensä kilpailemisesta missään lajissa. Koska omat epäonnistumiset ottavat niin helposti päähän, en ehdi nousta tunaritasoa korkeammalle ennen kuin kyllästyn ja lopetan.

Tiedä sitten tekeekö jo lapsena opittu kova kilpailuvietti ihmisestä ajan myötä jotenkin vahvemman. Minua ei koskaan ajettu vanhempieni toimesta väkisin minkään harrastuksen pariin. Ehkä siksi myönnän yleensä tappioni nopeasti, enkä yritäkään sen kummemmin kammeta vastaan. Röyhkeydellä näyttää toisinaan pärjäävän elämässä paremmin kuin kiltteydellä. Kiltteydellä on tietynlainen yhteys nössöyteen ja luuseriuteen, kun taas röyhkeydestä voisi vetää viivat vahvuuteen ja menestykseen.